SOCIAL ID PHOTO

- WE DO PASSPORT PICTURES -
When I arrived in England I got a job at a photographic studio and print lab, where I shot a lot of photos for passports. I usually laid a neutral background behind the subject and I kept telling people to look straight into the camera, not tilt head, do not smile, do not make any expression. It was the exact opposite of photos of daily life that customers use to print: it was a standardized and cold moment. Those photos would be used for documents or little books in which the answer to the question Who am I? is a name and a photograph. The photos once printed were cut with a tool that removes the faces to deliver them to the customer. Of that brief meeting there were only scraps of photo paper. I started looking at that with interest. The holes reminded me of the windows from which the landscape has ran away. Looking the edges, the photographs were still able to document the color of the clothes and of the skin, sometimes the voluminous hair, but there was none: the face was gone, had disappeared from memory. In this case the photography was useful in its mechanical reproduction to document something, some details, but its very practical purpose made evade the subject. It seemed to me the exact metaphor of the crowded metropolis in which we live: so many faces absorbed from the routine of work, disappeared. Without social identity or memory anymore.

SOCIAL ID PHOTO

- WE DO PASSPORT PICTURES -
Al mio arrivo in Inghilterra ho trovato lavoro presso uno studio e laboratorio di stampe fotografiche, dove scattavo molte foto per passaporto. Ponevo dietro il soggetto uno sfondo neutro e continuavo a ripetere alle persone di guardare dritto in camera, non inclinare la testa, non sorridere, non avere proprio alcuna espressione. Era l’esatto contrario delle foto di vita quotidiana che i clienti portavano a stampare: un momento standardizzato e freddo. Quelle foto sarebbero servite per dei documenti, ovvero libretti in cui la risposta al Chi sono io? è un nominativo e una fotografia. Le foto una volta stampate venivano tagliate con un utensile che sottrae le facce per consegnarle al cliente. Di quel breve incontro rimanevano solo gli scarti di carta fotografica. Iniziai a guardarli con interesse. Mi ricordavano delle finestre da cui il paesaggio fosse scappato via. Guardandone i bordi le fotografie erano capaci di documentare ancora il colore dei vestiti e della pelle, a volte anche i voluminosi capelli, ma non c’era nessuno: la faccia non c’era più, era scomparsa dalla memoria. In questo caso la fotografia ancora serviva nella sua riproduzione meccanica a documentare qualcosa, ma la sua stessa finalità pratica ne sottraeva il soggetto. Mi sembrò l’esatta metafora delle metropoli affollate in cui viviamo: tante facce che sfuggono inghiottite dalla routine del lavoro. Senza identità sociale né memoria.